LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

28 February 2009

Apa sudah jadi pada kita?

Semalam saya selesai bekerja jam 6.30 pagi, setelah masuk pada 6.00 petang hari berikutnya. Singgah sekejap beli surat khabar dan roti sebagai sarapan. Dalam perjalanan pulang teringin pula nak makan nasi lemak, jadi saya singgah bersarapan di Restoran Era di hadapan stesyen bas Lumut. Sampai rumah jam 7.15 pagi dan selepas membersih diri saya membaca akhbar "The Star". Tak banyak yang menarik melainkan laporan kekalutan politik negara yang tak menentu. Belek punya belek saya terjumpa satu artikel mengenai "Herald allowed to use word "Allah".

Apa yang dimaksudkan oleh pengarang The Star ini iaitu Lourdes Charles dan Loong Meng Yee adalah majalah Catholic Herald yang diketuai oleh editornya Father Lawrence Andrew, boleh mengunakan perkataan "Allah" dalam penerbitan pihaknya bermula bulan ini!. Kebenaran telah pun digazetkan dibawah akta ISA (internal security acts), yang ditandatangani oleh Datuk Seri Syed Hamid Albar selaku Menteri Dalam Negeri pada 16 Februari lepas!.

Walaubagaimana pun beberapa perkataan seperti Kaabah, solat dan Baitullah dilarang sama sekali. Pengunaan kata "Allah" oleh penerbitan Catholic Herald akan diwajibkan supaya memaparkan " For Christian Only" di atas artikel. Maka mereka akan sewenang-wenangnya mengantikan perkataan "God" kepada "Allah" dalam majalah penerbitan mereka! Dengan kata lain kalau sebelum ini mereka mengunakan slogan "In God we thrust" selepas ini mereka boleh pula menggantikan perkataan God kepada Allah dan menjadi In "Allah" we thrust. 

Secara tidak langsung ia akan menyebabkan kekeliruan bagi orang Islam yang cetek pendidikan agamanya. Saya sedar ini isu sensitif tapi merasa sudah tanggujawab saya untuk mengingatkan perkara ini sesama kita. Ini baru satu perkataan "Allah" ditukar bagaimana pula selepas ini kitab-kitab agama mereka diterjemahkan dalam bahasa Melayu seperti di Indonesia? Percaya lah saya begitu memahami situasi keagamaan di negara jiran itu setelah bergaul dengan ramai rakyatnya yang sama-sama berkhidmat di atas kapal. 

Fikir-fikirkanlah kemana arah dan bagaimana kita berfikir untuk menghadapi masalah ini. Bagaimana pula dengan golongan muda-mudi Islam di luar sana? Mampukah mereka menghadapi dan hidup dalam situasi yang serba mencabar ini? Apakah yang kita mampu sumbangkan demi memelihara agama tercinta? Janganlah tanggujawab besar ini diletakkan  dibahu para Mufti, ulama, ustaz, ustazah dan cerdik pandai agama saja. Kita semua yang sayangkan Islam perlu memelihara kesucian Islam itu sendiri. 

p/s Tepuk dada tanya Iman?

26 February 2009

Ulek Mayang

Banyak betul paparan kisah dan cerita seram disiarkan di televisyen percuma mahupun berbayar di negara kita sekarang. Ini merupakan trend-trend semasa yang melanda dunia perfileman bukan saja di Malaysia malahan Asia Tenggara. Tapi trend ini mungkin tak lama sama seperti zaman kegilaan filem Bollywood yang pernah melanda negara, pasti anda semua paham bukan??

Kali ni bukan niat saya nak menulis mengenai industri perfileman semua tu, tapi nak berkongsi cerita pelik+aneh dengan anda semua, pembaca istimewa blog Catatan Pelaut ni. Kisah ini telah berlaku sudah hampir dua tahun ketika berada di atas kapal M.V Bunga Pelangi. Kisah misteri di atas kapal mungkin jarang didengar, malahan tak pernah pun difilemkan....melainkan industri perfileman Hollywood.

Hari Ahad di atas kapal, biasanya akan dipenuhi dengan beberapa aktiviti di waktu pagi. Jam sepuluh pagi anak kapal diwajibkan menonton tayangan safety video, dalam waktu yang sama Kapten (Master) akan menjalankan ship & cabin inspection. Safety video hanya akan tamat sebelum jam dua belas tengah hari selepas itu kami akan terus lunch. Lunch pada hari Ahad biasanya agak istimewa dengan hidangan western food.

Petang Ahad selepas solat Zohor seperti biasa saya akan merayau-rayau dan melawat bilik-bilik rakan lain. Ataupun saya akan usung portable HDD dan copy lagu mp3 ataupun movie2 yang belum saya ada. Pada hari itu saya ke bilik 3rd Officer Faizal (kini 2nd Officer di M.V Bunga Delima) dan menyedut sebahagian koleksi lagu-lagu MP3 beliau. Setelah habis menyedut saya kembali ke bilik dan mula mendengar semula lagu-lagu MP3 tersebut. Aplikasi Winamp player dibuka, pilih folder lagu dan speaker Altec Lansing dikuatkan volumenya. Pelbagai lagu silih berganti sehinggalah tiba kepada lagu "Ulek Mayang" mula kedengaran. Saya pun melayan lagu ulek mayang....rasa terbuai-buai fikiran saya sehinggakan tiga! kali saya mendengarnya.

Tok...tokk dinding cabin saya diketuk oleh 5th Engineer Hanafi sambil menjerit " woii Third...jangan main lagu tu!!" sambil merujuk kepada lagu "Ulek Mayang". Saya masih tak endah akan amaran Hanafi tu, kerana saya hampir2 terpesona dengan lirik dan irama lagu rakyat Terengganu tu...

Ulek mayang ku ulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri
Ulek mayang diulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggol sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya empat.......

Ku tahu asal usul mu

Yang laut balik ke laut
Yang darat balik ke darat
Nasi berwarna hamba sembahkan
Umbok mayang ku umbok
Umbok dengan jala jemala
Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala...
Setelah berkali kali mendengar lagu Ulek Mayang ni, saya berasa amat mengantuk lalu terus tertidur. Dalam tidur tiada perkara aneh yang menganggu tidur saya. Saya hanya tersedar apabila jam hampir enam petang....itupun setelah saya merasa badan saya sakit-sakit seluruhnya dan terasa sukar untuk bernafas. Walau bagaimana pun saya tetap gagahkan untuk bangun dan membuat keputusan untuk makan malam dulu. Nasi beriani yang dikunyah, hilang rasa enaknya. Kepala saya pening, badan pula sakit-sakit, saya rasa terawang-awang...sampai rakan lain tegur pun saya tak ambil peduli. Masa makan, saya masih lagi sukar untuk bernafas, terpaksa menarik nafas panjang-panjang....penat betul... Otak turut terfikir kenapa dengan saya ni? Tak pernah saya mengalami keadaan aneh ni...Ahh pening..

Saya ambil keputusan untuk kembali ke cabin dan bersolat Asar ketika waktunya masih bersisa. Selepas itu saya terasa hendak tidur semula dan sebelum tidur saya pasang mp3 bacaan Al- Quran. Sedar-sedar setelah sejam tidur saya terjaga. Terjaganya saya dari tidur terasa seperti sangat segar (macam tidur berbelas jam gayanya). Sakit-sakit badan dah hilang, kepala tak pening dan bernafas dengan lancar. Alhamdulillah.....getus saya.

Peristiwa aneh ini saya tidak ceritakan pada sesiapa sehingga suatu hari (di atas kapal juga) kami berborak mengenai kisah misteri yang berlaku atas kapal-kapal. Akhirnya terkeluar juga dari mulut saya mengenai peristiwa Ulek Mayang tu. Terus je 5th Engineer Hanafi kata " Haah kan saya dah warn 3rd jangan dengar lagu tu kat laut". "tengok jerlah lagu dia punya lirik....yang laut balik ke laut....yang darat balik ke darat... Tu puja semangat laut tau!" jelas Hanafi. Barulah aku terfikir akan logiknya...lagipun saya pun tak ambil kisah pasal benda2 halus macam tu. Lagipun pegangan saya " saya tak kacau "dia" dan "dia" tak patut kacau saya". Itulah saja cerekarama minggu ini. Saya tak kerja pagi ni, tetapi kena masuk malam untuk kerja dengan HVAC sistem hari ini di PV3 (KD Perak).

P/s: jangan biarkan hidup anda diselibungi misteri.....

22 February 2009

Seminggu di Lumut

Sudah seminggu saya berada di Lumut, dan menimba sedikit demi sedikit ilmu-ilmu baru di Boustead Naval Dockyard. Ia adalah situasi yang sangat berbeza dengan alam pekerjaan saya sebelum ini iaitu sebagai jurutera marin di atas kapal dagang. Jika sebelum ini, diatas kapal kami hanyalah operator yang mengoperasi dan menjalankan kerja-kerja membaik-pulih sesuatu mesin (machinery) tetapi di sini ia sebaliknya. Ia adalah pengalaman baru dimana anda diberikan tugasan untuk memulakan sesuatu sistem di atas kapal. Di Lumut ini, saya diserapkan ke bahagian ITT (Inspection, Test And Trial) dimana bahagian ini mempunyai tangungjawab untuk menguji setiap sistem atau mesin (machinery)  sebelum ia diserahkan sepenuhnya kepada pemilik kapal.

Namun begitu kerja kami tidak dapat dijalankan dengan lancar sekiranya sesuatu sistem atau mesin masih belum dipasang atau disiapkan. Semuanya memerlukan kerjasama dari setiap bahagian (department) yang berlainan disini. Tanpa semangat kerja berpasukan, koordinasi dan komunikasi yang berkesan, sesuatu kerja pasti akan gagal. Tambahan pula disini memerlukan anda berkomunikasi antara rakan dari department yang berlainan ataupun para kontraktor dan pekerjanya yang menjalankan tugas. Nyata sekali keadaan ini amat baru bagi saya dan ia mula membuka mata saya mengenai bidang pembuatan kapal yang tidak saya fahami akan kerumitan dan masalahnya sebelum ini.    

Buat masa ini kami sedang sibuk menyiapkan sebuah kapal, PV3 yang akan dinamakan sebagai KD Perak oleh pemiliknya RMN (Royal Malaysia Navy). Ia merupakan projek pertama kapal yang dibuat di Malaysia dalam kelasnya dan sudah lama terbengkalai semenjak tahun 2001-2002 lagi. Kerja-kerja hanya giat dilakukan dalam dua tahun kebelakangan ini, dan dijangkakan kami akan menyiapkan dan menyerahkannya secara rasmi pada bulan hadapan. Kapal yang dijana oleh dua set enjin Caterpillar, dimana setiap set mengandungi 16 unit dan setiap set main engine akan menjana satu unit Controlable Pitch Propeller (CPP). Sesuai dengan fungsinya kapal ini juga dilengkapi dengan beberapa kemudahan senjata dari Italy. Ia juga dilengkapi sistem yang canggih dan tidak akan didapati di atas kapal dagang (merchant ship). Apa-apa pun kami berdoa agar dateline untuk menyerahkan kapal akan dipenuhi. Masih ada beberapa minggu lagi untuk menyiapkan segala kerja yang belum selesai sebelum kapal di bawa keluar ke laut untuk sea trial. Fullstop

p/s: Sorry lama tak update blog, sibuk skit kat Lumut ni, plus terkena demam selsema 4 hari lepas.

09 February 2009

Silap kah mata dan telinga saya?

Terkejut juga saya, dalam saya mencari video klip artist yang nak disedut di youtube tersempak pula dengan satu video ini. Penyanyi ni saya agak minat lah suara beliau dan group nasyid beliau. Kini  dorang sudah dewasa, berpecah dan bawa haluan masing-masing. Betul ke beliau kembali dengan imej terbaru......huk huk terbatuk-batuk saya dibuatnya! silap ke mata dan telinga saya? sound check....sound check..... Alamak nampaknya another Faizal Tahir's clone already born. Anda lihat sendiri youtube nie pastu beritahu saya? adakah ia benar? Ingat tengok vdo nie dalam rate 6 minit keatas....


Anda boleh buat perbandingan di sini (laman web saujana) check nama beliau sama tak? Dr Khairul Idzwan Baharin. Aduss....silap kah mata dan telinga saya?.....huhuhu

p/s: pelanduk dua serupa??

Penternakan Lintah amat menguntungkan?

Saya masih berfikir-fikir sekarang....patut ke saya mencuba dalam bidang ternak menternak ni? Dah pula apa yang nak saya cuba ternak amat berlainan dengan orang lain. Bukannya menternak ayam yang berkaki dua atau kambing yang berkaki empat. Tapi menternak lintah yang tidak berkaki dan suka menghisap darah. Bukanlah saya dihasut oleh Yusran tapi setelah mengikut beliau ke ladang penternakan lintah di Bukit Putus, berhampiran Seremban, Sabtu lepas....ia membuka mata saya.

Mahekhamay Agrotech Farms (MKAF), adalah satu syarikat  Agrotech yang menawarkan peluang menternak lintah kepada orang ramai. Tiada syarat yang ketat diperlukan selain dari modal sebanyak RM 5230 untuk satu tangki poli yang turut dibekalkan bersama dengan dua ribu benih lintah di dalamnya. Percaya atau tidak selepas enam bulan menternak lintah anda akan mendapat hasil sehingga RM 15,000 untuk satu tangki poli yang anda miliki!

Penjagaan makhluk "halus" ini tidak begitu rumit. Ia hanya diberi makan sekali setiap bulan dengan ikan keli atau belut segar. Perbelanjaan membeli makanan hanya sekitar RM 180 untuk tempoh enam bulan! Anda tak perlu menukar air di dalam tangki poli. Apabila sudah cukup tempoh matang, MKAF sendiri akan datang mengambil lintah tersebut di mana anda berada!. Mudah bukan? Hehe.... dipercayai sehingga 18 bulan pendapatan anda akan meningkat pada ratusan ribu ringgit! 

Bagaimana? Menarik bukan? Saya sendiri sedang berkira-kira untuk turut serta dalam projek ini. At least tiada komitmen yang besar diperlukan. Setelah saya penat belayar di atas kapal selama 4-6 bulan, saya boleh menuai hasil. Sesiapa yang ingin mencuba datanglah sendiri di MKAF yang terletak di antara jalan Kuala Pilah-Seremban. Sekiranya anda datang dari Kuala Pilah, ladang ini terletak selepas Bukit Putus berhadapan stesyen minyak BHP 'stesyen oren anda'.

p/s...tepuk dada tanya selera

06 February 2009

Jengok-jengok Izad's PhotoFactory

Saya agak sibuk dua -tiga hari lepas kerana kerja-kerja menformat semula laptop kesayangan. Setelah semua program di restore semula dan diupdate maka baru lah saya boleh online. Tu pun belum habis lagi dengan kerja-kerja menyusun semula fail-fail penting ikut kategori. Tengok-tengok balik fail mp3 yang dah mencecah 5000 lagu yang memakan space hingga berbelas GB. Patutlah semput jer laptop ni, dah plak lama usianya, kalau la nie semua orang dah pakai core duo, core2duo, centrino2...saya masih pakai lagi centrino yang lama. Walaubagaimana pun kau tetap ku sayang...hehe.

Dalam sibuk-sibuk mencari album artwork untuk itunes saya, Izad mencelah dan meminta saya supaya segera ke link flickr beliau. Ada sesuatu yang nak ditunjukkan olehnya kepada saya. Saya begitu mengkagumi juga hasil tangan Izad nie dalam kerja-kerja menfotography ni. Izad jugalah yang mengalakkan saya membuka akaun flickr saya sendiri walaupun sekarang ianya jadi macam gajah putih. Hehe... Untuk makluman Izad nie adalah batchmate saya di Alam juga dan kini masih belayar dan berkhidmat untuk America Eagle Tanker (AET) sebagai 3rd Engineer.

First Photo:
Title: Sailing toward horizon.
Details: M.T Bunga Kasturi 5 on her voyage from Basrah, Iraq to Long Beach, USA.

Second Photo:
Title: Engine room behind scene.
Details: engine that used to propulse a VLCC ship, M.T Bunga Kasturi 5.










Third Photo:
Title: Red boat alongside.
Details: A boat alongside at Merseyside River, Liverpool










Fourth Photo:
Title: Albert Dock, the structures
Details: Albert Dock & Merseyside River, Liverpool scenery.


Sesiapa yang berminat bolehlah jengok-jen
gok flickr Rohaizad ni disini. Izad kalau aku bawa ko pergi Odessa kan best, lagi cantik tempat tu, World heritage punya tapak. Anyway Enjoy.

04 February 2009

Second Class Oral Question (MOTOR)

Saya hampir terlupa kepada request En. Rohaizad yang menanyakan mengenai senarai soalan Oral exam untuk 2nd Class Engineer (motor). Seperti yang diamalkan kini oleh Pihak Jabatan Laut, ujian lisan telah melalui satu format baru, tidak seperti apa yang saya alami dua tahun lepas. Pengenalan format baru ini adalah terdiri dari empat soalan utama yang wajib untuk dijawab oleh calon kesemuanya. Sekiranya tidak maka calon secara automatik gagal dalam ujian tersebut. Selain empat soalan utama, terdapat juga beberapa soalan lain sebagai tambahan kepada soalan utama tadi.  Maafkan saya soalan ini tidak mengikut urutan. Saya hanya menulis apa yang masih terlekat di kepala saja. Harap Ijad puas hati....hehe
Senarai soalan:

  1. You found during normal check, that the level of lube oil for your air-cond compressor is low. How you refill the lube oil into compresser and explain me in other case procedure to fill the Freon into air-condition system.

  2. State the chracteristic of Lube oil and refrigerant that can be used for air condition plant.

  3. What items that you checked during conduct the main engine crancase inspection and state the reasons why you must carry out that inspection.

  4. How you conduct the cranshaft deflection check? Explain what is vertical and horizontal deflection. (complete with table).

  5. Sketch for me boiler safety valve (full lift type).

  6. How you set the boiler safety valve, what is setting value?

  7. What is boiler safety valve blowdown rate? Explain me accumulation test for boiler safety valve.

  8. What is electrical shock? As Second Engineer on board how will you avoid such accident regarding electrical shock?

  9. How you deal with a condition to save the person that having the electrical shock just infront of your eyes?

  10. What is earthing? How you carry out Megger Test for electrical equipment?

  11. Explain the procudure from start until end, how you carry out main engine piston overhaul.

  12. How you determine the main engine performance? Show me how take the power and draw card by using pressure indicator device.

  13. Show me some fault that can be found for a power card such as early and post combustion, etc.

  14. What is function weak spring diagram, sketch me that diagram.
Tips:
  • Always practice to draw any line diagrams such as main engine lube oil system, etc. Make sure to label and write the diagram title.
  • Clearly label every item when examiner ask you to make a sketch like boiler safety valve.etc.
  • Always answer your question with the view of safety aspect. (really important).
  • Be confident, listen your qustion carefully and think first before answer the question.
  • Last but not least "experience is a good teacher".

02 February 2009

Kerjaya dengan Brunei Shell Petroleum

Kali ini saya akan post kan lagi peluang jawatan kosong yang ditawarkan oleh Brunei Shell. Kepada yang berkelayakan bolehlah mencuba dengan menghantarkan resume anda. Semoga berjaya.

1. Marine Engineering Supervisor (NST01/09) - Brunei
Marine Engr Class 1 Cert of Competency with STCW95 petroleum/gas dangerous cargoes endorsements. Min 10yrs exp. Apply with job ref. & photo to Recruitement (HPD/20) HR Planning & Dev Dept, Brunei Shell Petroleum Co. S/B, Seria KB3534, Brunei.
Tel:+673-3373689/6679   Fax:+673-3372157 by 13/2/09 (http://www.bsp.com.bn/main/jobs/jobs_vacancies.asp)
2. Marine Operation Suprvisor (NST02/09) - Brunei
Marine Deck Class 1 Cert of Competency with STCW95 petroleum/gas dangerous cargoes endorsements. 3yrs Pilot exp. Apply with job ref. & photo to Recruitement (HPD/20) HR Planning & Dev Dept, Brunei Shell Petroleum Co. S/B, Seria KB3534, Brunei.
Tel:+673-3373689/6679   Fax:+673-3372157 by 13/2/09 (http://www.bsp.com.bn/main/jobs/jobs_vacancies.asp)

Hujung minggu yang membosankan

Suasana tidak berapa panas hari minggu ni. Selepas mama dan abah bertolak keluar dari rumah, pintu rumah kukunci rapat dan terus ke bilik air untuk membasuh baju-baju yang kupakai dua-tiga hari lepas. Bukan tiada mesin basuh, tapi mengenangkan takut baju-baju tu rosak, maka cucian tangan lebih molek. Ala bukan kotor sangat pun bajunya, bekas peluh aja kot... Bau minyak wangi Polo pun masih melekat kuat pada fabrik. Bukanlah sengaja untuk menyembur minyak wangi di baju tetapi mungkin kerana tempias semburan minyak wangi itu sendiri. Aku menyembur minyak wangi hanya di pergelangan tangan dan juga sekitar belakang kepala, lebih tepat lagi bawah telinga. Senang kata area nadi...agar senang wangian itu diserap dan disebar ke seluruh badan.

Saya memang suka akan minyak wangi, takde specific brand yang diminati. Asalkan baunya menyegarkan dan tak berapa menyengat hidung. Antara  yang pernah duke pakai ialah jenama Tommy Hilfiger, Kenzo, Polo, Ferrari pun ada....dll. Saya ada mengunakan satu wangian Ferrari Black yang pelik sikit, ketika dipakai baunya....saya begitu tak selesa, hinggakan hampir-hampir saya menyamainya dengan bau kambing jantan. Haha....tetapi selepas beberapa minit barulah haruman dari wangian Ferrari Black ini terserlah. Tapi menjadi kepantangan bagi saya iaitu cukup anti dengan orang yang berbau badan nie. Hoohhs....tolong jauhkan diri anda sekiranya badan anda mengeluarkan bau yang tidak enak. Walaupun saya nie tak sehensem Brad Pitt tapi pasal bau-bau tu saya cukup berkira..hoho

Jauh betul terkeluar dari tajuk kat atas, So kehidupan hari ini diteruskan dengan mengemaskini kandungan external hard disc yang hampir-hampir tak bernafas tu. Masih tak cukup rupanya 500GB tu pada saya, sebelum ni rasanya dah lebih dari cukup. Setelah diisi dengan berbagai movie Hollywood dan Korean serta anime Japan tak ketinggalan drama-drama melayu seperti Sinderela, Izora dan Kekasihku seru.....ternyata saya amat memerlukan kapasiti storage hard disc yang lebih besar. Tunggulah nanti sekiranya ke LowYat saya nak usha harga2 external hard disc yang berkapasiti 1 TB atau lebih.

Adik balik semalam ke MMU cyberjaya, maka dengan rasminya hilanglah seorang "chef" di rumah. Lapar gak perut nie, malas betul nak memasak....entahlah bukan minat saya dalam bidang masak-memasak. Tapi sekiranya time darurat terpaksa juga saya memasak, tambahan lagi bila hantu malas dah merasuk diri supaya tidak keluar dari rumah. Adik rajin betul memasak selama dia bercuti hampir tiga minggu ni. Siap semua resepi yang dimasaknya turut dia taip di komputer dan di ambil gambarnya. Entah hantu apa yang merasuk minah seorang tu. Secara rasminya saya terpaksa menjadi tikus makmal untuk menjadi bahan uji semua resepi yang dimasaknya. Not bad lah, adakalanya boleh cecah lima bintang. Atleast bakat mama tak hilang tapi mengalir terus kepada adik.

Begitulah ceritanya pada hujung minggu ini. Saya rasa begitu bosan....sepi. Orang Penang pun makin senyap dan main sorok-sorok la nie. Marah betul dia pada saya. Dua enjin kadet saya iaitu Amir dan Rasyid juga telah on kapal Melati 3 di singapore, Jumaat lepas. Harapan saya agar mereka nie tak hanyut dek 'gelombang laut' especially bila Melati 3 akan terus ke drydock di China.  Sekian NOKTAH