LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

27 January 2009

Travel to Melaka

Bunyi kompang kedengaran dari jauh lagi, saya terpaksa mencari tempat yang jauh sedikit untuk parking kereta. Kalau nak diikut, mana ada tempat nak parking kereta yang berhampiran dengan rumah pengantin, tambahan pula peak hour kerana pengantin baru saja datang bertandang. Dapat tempat parking nun jauh, kenalah berjalan sikit, Amir pun dah bising "Jauh betul 3rd!" dalam hati saya " kau ingat nie motor ke boleh parking sebarang?" hehe....jangan marah Amir. Dalam hati risau gak parking kereta bawah pokok kelapa, buatnya jatuh sebiji dua buah kelapa, tak ker melayang duit dalam poket. Amir adalah engine cadet saya di atas kapal Bunga Pelangi 2. Kami on kapal sama2 dan untungnya saya, balik awal dan sempat beraya Aidiladha di rumah. Manakala Amir terkontang kanting bersama 'kembarnya' di kapal iaitu Rashid.

Saya memandu seawal 6.30 pagi dari Pekan, dan mengikut jalan ke Muadzam Shah, Bahau, Kuala Pilah dan terus ke Seremban mengambil Amir. Sampai di Seremban, Amir ajak singgah rumah, katanya ayah dia ajak makan2 di rumah. Rezeki jangan ditolak Beb, tengok badan lah.... Amir yang guide ikut jalan luar. Jalan memang sibuk gila arr, sampai satu masa terpaksa emergency break.....Fuhh.....Alhamdulillah, selamat. nasib baik tak sondol belakang kereta orang. Aku gak yang salah, sapa suruh follow rapat2. Sorry lah Amir, member dah cuak....hehe.


Harfizal (pengantin lelaki) adalah sahabat saya di atas kapal, kebetulan sudah berjanji hendak menghadirkan diri ke majlisnya, terpaksa juga lah dikotakan janji tu. Tak baiklah mungkin janjikan... lagipun Harfizal nie memang best memasak mee goreng mamak di atas kapal, Chief Steward lah katakan. Kalau sesiapa yang tak tahu apa itu Chief Steward boleh tengok susur galur organisasi kapal di sini. Chief Steward berfungsi sebagai Head of Catering Department. Beliau juga membantu Captain dalam kerja-kerja Administration. Boleh kata boleh 'pening' jugalah Captain kalau Chief Steward ni tiada. Hehe

Tidak ketinggalan Abbas Salimi berserta isteri dan baby girlnya turut hadir ke rumah Chief Steward Harfizal. Comel sungguh baby girl Abbas ni, dan tak banyak kerenah....happy jer. Jauh juga baby nie dibawa berjalan dari Pulau Langkawi sana. "Cuti-cuti Malaysia" kata Abbas Salimi.

Saya bergerak meninggalkan majlis hampir jam tiga petang. Amir dan saya terus menuju ke Bandar Hilir, Melaka atas tujuan ronda-ronda Kota Melaka. Sekali lagi kami terperangkap dalam kesesakan jalan raya tahap "Dewa".  Sikit lagi nampaknya Melaka nak menyamai Kuala Lumpur dalam kategori 'sesaknya' lalu lintas. Mana taknya ada yang nak ke Eye On Malaysia, tak kurang juga nak ke rotating observation deck di menara Tamingsari. Itu belum kira yang nak bershopping saat akhir sempena Tahun Baru Cina. Malam menjelma.... kami pun mencari tempat untuk merehatkan diri setelah seharian dalam perjalanan... Full stop.

2 comments:

:: kay dora :: said...

haha... member dah selamat... hang plak bila lagi duke...? hihi jgn mare ha...

dukerobin said...

Jahak....jahak mu Kay. Takpa2 tak marah pun. Jodoh pertemuan di tangan Tuhan, kita hanya merancang dan berusaha....Di "atas" sana yang tentukan segala. Hehe