LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

02 April 2009

Dua hari yang berasap.....

Alhamdulillah....setelah sebulan di sini akhirnya tiba juga hari yang warga-warga Boustead melakukan sea trial ke atas kapal PV siri 3 mereka. Saya terlibat sama sebagai team testing and commisioning team di bawah ITT Department. Setelah engine dan generator disiapkan dan dijalankan semua pekerja yang terlibat bersedia di tempat masing-masing seperti yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan. Para OEM, contractor dan pekerja BNS sendiri kira-kira 80-100 orang telah menyertai misi sea trial yang pertama ini. Tujuan sea trial ialah untuk melakukan beberapa siri ujian keatas alatan (machinery) kapal seperti main engine, generator dan pelbagai kelengkapan dek mahupun weapon equipment!.

Namun begitu, kapal baru tak bermaksud semuanya indah..... pelbagai kerumitan dan masalah timbul sepanjang dua hari ini. Untuk dua hari pelayaran ini saja telah terjadi kebakaran kecil yang menyebabkan kami terpaksa menjadi bomba. Untuk pengetahuan apabila kebakaran berlaku di dalam bilik enjin (engine room) ia akan menyebabkan asap yang terlalu tebal kerana biasanya engine room ini adalah ruangan yang hampir tertutup dan dikelilingi oleh tangki-tangki bahan api.

Namun begitu kebakaran kecil ini hanyalah disebabkan oleh kebocoran di bahagian exhaust engine yang menyebabkan compartment engine itu dipenuhi asap tebal yang amat memedihkan mata dan memeritkan saluran pernafasan. Keadaan diburukkan lagi dengan keadaan exhaust lagging (penebat) yang masih lembab dan mengeluarkan asap hasil dari pemanasan bahan fiber glass (digunakan sebagai penebat). Hari ini kami tidak belayar kerana kerja-kerja baik pulih sedang dijalankan keatas bahagian yang terbakar. Alhamdulillah juga keadaan sangat terkawal dan tiada kerosakan jiwa atau harta berlaku.

p/s : esok sea trial akan dijalankan untuk hari ke-3

No comments: